Första klippet!

image374Alexander har klippt sig! Ja, eller snarare, jag har klippt honom. Vi tyckte nog att han hade blivit lite väl ovårdad i håret nu, så det var dax att plocka fram saxen för första gången. Jag har ju inga som helst kvalifikationer i att agera frisör, men får nog erkänna att jag blev ganska så nöjd i alla fall. Man får väl kanske vara glad att han är blond och att "skarvarna" inte syns så väl :)

Frisyren (eller vad man ska kalla det) innan klippet.

image375    image376
Efteråt ser han rätt nöjd ut också tycker jag, Han var lite fundersam när jag höll på och
undrade vad som hände med hans hår... Nu har han inte sina gosiga lockar kvar att
dra i när han är trött...

Första skörden!

Häromdagen länsade jag vår vinbärsbuske på alla bär. Bäst att passa på innan Alexander äter upp alla! :)
Det är första året som det blir något att tala om i bärväg. Vi planterade vinbärsbusken när vi flyttade in, och nu 3 år senare så fick vi ca 1,5 kg bär. Föregående år har det bara kommit några stycken. Av dessa bär tänker jag göra blandsaft tillsammans med rabarber och jordgubbar. Vi får se hur det blir.

Reserapport

Hemma igen!
Hmm, det där med mobilbloggandet gick inte så bra... Fick det inte att funka från Danmark. *suck* Så jag skriver en liten reserapport här istället.

Vi startade hemifrån på måndag morgon kl 8.30 och körde raka spåret ner till Helsingborg. Där tog vi en tur in till stan och flanerade lite på gatorna i det fina vädret och åt lunch ute. Vi var helt i chock! Sol!! Det har ju inte hört till vanligheterna den här sommaren. Både jag och David insåg att jeans var helt fel! Efter maten gick vi tillbaka till bilen och åkte bort till färjan. Vi kom med den som låg inne direkt, skönt. Vi var typ näst sista bilen som kom på. Han som stod där på däck och dirigerade var helt tokig, han skulle verkligen klämma in bilar i minsta lilla vrå. Jag kom inte ute genom dörren (för bilen efter oss stod lite på sniskan och blockerade). Tur att man är smidig (nåja...) så att det gick lätt att krypa genom hela bilen och gå ut där fram. Att komma av färjan gick lite lättare och sen rullade det på igen. Vi körde över hela Själland och sen över Storabältbron för att komma till Fyn. Precis efter bron ligger Nyborg och där skulle vi bo.
Hotellet var stort och fint, första delen var byggd 1899 och senaste delen 2007. Däremellan var det många årtal med tillbyggnader. Den flygel där vi hade vårt rum var byggd 1977. Standarden var därefter... Mörkgrönt kakel i badrummet, trista möbler, slitet. Men havsutsikten var fin och vi såg även hela bron vi just hade kört över.
På kvällen tog vi en tur in till Nyborg centrum och åt god fisk vid en liten krog nere i hamnen. Det var varmt och skönt i solen. På kvällen slockande vi tidigt, trötta efter en lång dag och många timmar i bilen.

Korv med mos i Helsingborg.

Vår utsikt från rummet.

Tisdag morgon fick vi sovmorgon. Vaknade vid 8-tiden :) I frukostmatsalen var det mycket folk vid 9-snåret när vi kom dit.
Efter frukost packade vi in oss i bilen och åkte till Odense. Vi gick på stan hela dagen och kollade i affärer och satt på torget och drack kaffe och vin/öl. Det var inte lika fint väder som dagen innan, men det var sol till och från. Dock blåste det full storm, men vi försökte verkligen intala oss att det var skönt där på torget :))
På kvällen åkte vi til Nyborg igen för att äta lite middag. Denna gången på en liten krog mitt i centrum. Vi kunde sitta ute även denna dag och det var skönt. Blåste inte lika mkt då.

Blåsigt men skönt... Nåja. Kaffet var varmt och gott i alla fall :)

Alexander kurade ihop sig lite i vagnen.

Jag och Alexander utanför HC Andersens barndomshem.

Vi känner på vattnet när vi kommit tillbaka till hotellet på eftermiddagen.

Gosiga fötter!

På onsdagen hade vi planerat in besök på Odense zoo. När vi kom dit vid 11 ringlade sig kön låååång. Dock såg det värre ut än vad det var, efter ca 25 minuter var vi inne. Vi gick direkt för att titta på lejonen som skulle få mat kl 12. Detta sker tydligen bara på onsdagar. Jag vet inte hur ofta lejon äter, men kanske får de mat "utan publik" andra dagar. Det var smockfullt med folk runt hela inhängnet, inga lejon var ute, men det var fullt med köttstycken utlagda. Kl 12 släpptes katterna ut för att få lite mat. Man hade ju kanske trott att detta skulle vara ngt speciellt eftersom det kändes lite exklusivt att detta bara sker 1 gång/vecka. Men jag kunde nästan inte bry mig mindre. Lejonen gick fram och tog var sitt köttstycke och gick o lade sig i ett hörn och åt. Inget *grrrr* eller *klös* eller bråk.... Lite besviken blev jag nästan :) Och inget "pappalejon" fanns där heller, med stor yvig ståtlig frisyr :( Vi stod inte kvar så länge och tittade på detta utan gick vidare istället.
Jag är inte så väldigt bevandrad på olika zoo och vet inte vad man ska kräva av dem, men vi tyckte att detta var fint, lagom stort och väl värt pengarna (130 DKK/vuxen). Det var en fin park och fina gångstråk. Alexander gillade pingvinerna som man kunde se genom glasrutan när de simmade i vattnet.

På kvällskvisten åkte vi in till Nyborg igen för att äta något. Denna dag blev det asiatisk buffé på en kinakrog. Smakade gott!

Lååång kö... Men vi kom in tillslut vi också.

Lejon som äter. Ganska så odramatiskt.

Jättestor... Maffig!

Det fanns många kul bilar i lekrummet på hotellet.

Och så blev det torsdag. Denna dag satte vi klockan på 6.30. En resa över tyska gränsen stod på programmet. När vi kom till frukostmatsalen strax efter 7 insåg vi att det är vid den tiden man ska äta och man vill ha lugn o ro omkring sig. Inte en massa turister som irrar omkring med äggröra och marmelad om vartannat :)
När klockan var 10 hade vi passerat tyska gränsen och vi närmade oss Flensburg. Vårt mål var ngt stort köpcenter med billig dryck. Vi hittade ett direkt som vi chansade på och det kändes som att det var humana priser där (ca 60-65 SEk för ett flak öl eller ca 60-80 sek för en BiB) Vi köpte så mkt vi trodde att lilla bilen klarade av.
På vägen hem stannade vi till i Kolding och tog oss en tur på stan där i ett par timmar innan vi åkte tillbaka till hotellet.
På kvällen var vi trötta och inte så sugna på att åka iväg och äta. Vi hade tänkt äta i bistron på hotellet, men det var kört, gick inte att få bord där. Så David agerade pizzabud. Sen mumsade vi på pizza o öl på rummet. Nästan godaste middagen på hela veckan om ni frågar mig :) Och förmodligen den onyttigaste!

Alexander är startklar i bilen. Dax att åka till Tyskland.

I Kolding fanns en likadan som på Zoo :)

Vi tog en promenad på Kärleksstígen i Kolding. Här stannade vi till och
pratade lite med änderna. (Som dock inte fastnade på den här bilden)

På fredagen kändes det som vi gjort det vi ville. Vi tog oss en slappardag och gjorde det vi kände för. Det började med en promenad in till Nyborg centrum på morgonen. Det tog ca 30 min att gå dit. Det var första gången vi såg staden på dagen när affärerna var öppna. Och nu var det lite mer rörelse på gatorna än vad det varit de kvällar vi varit där. Vi tog en fika på ett café och gick runt och kollade lite. Efter ett par timmar var vi nöjda och gick tillbaka till hotellet. Alexander fick lite lektid i lekrummet och ute på lekplatsen. Sen tog vi bilen till Odense för att äta en sen lunch/tidig middag. Det blev en god biff på Jensens biffhus.

Lek lek lek...

Lördag morgon startade vi vid 7-tiden med uppstigning ur sängen. Sen frukost och tillslut packning för avresa. Kl 9.30 rullade bilen ut från parkeringen, vällastad. Hemresan gick lika smidigt som resan ner. Vi fick vänta lite på färjan i Helsingör, men sen rullade det på. Ett lunchstopp med lite mat på vägen och vid 16-tiden var vi hemma igen.

Summa sumarum:
Härliga dagar i Danmark utan något regn, med en hel del sol och lite blåst vissa dagar.
Alexander trivdes som fisken i vattnet i lekrummet och på lekplatsen.
Vi gillade vår havsutsikt, men standarden på rummet kändes inte så rolig (speciellt eftersom hotellet har 4 stjärnor)

Det blev ett långt inlägg det här... Ska försöka hålla mig lite kortare nästa gång :)

Nu är det natten!

Kul!

Det funkade när jag testade att blogga från mobilen (se nedan). Ska försöka lämna rapporter från resan den vägen då! :)
Dax att sova tror jag, i morgon ska vi upp tidigt.
Kram å god natt!

Jag testar att blogga från mobilen. David kollar på tv o jag har dat

Jag testar att blogga från mobilen. David kollar på tv o jag har datorn i knät! Som vanligt mao :)

Semester!!

Nu så, nu börjar snart semestern på riktigt! I morgon är det måndag och då ska jag inte till jobbet! Så skönt!
Istället kommer vi att vara på väg hit i morgon när jag i vanliga fall skulle varit på jobbet och haft fullt upp. Men jag lovar, jag ska inte tänka på jobbet alls!
Hoppas jag ska kunna komma åt en dator under vår vistelse i Danmark, om inte så återkommer jag när vi är hemma igen med en fulltändig reserapport.

Tjingeling!

Tack för maten, den var god!

Melon är mums!

070707 = bröllop!

I helgen har vi varit på bröllop! Det var Davids kusin Olof som gifte sig med sin Susanne. Hela familjen var med och vi startade i går morse då vi åkte hemifrån för att ta oss söderut till Skåneland. Strax efter lunchtid var vi framme vid hotellet i Eslöv där vi skulle övernatta. Efter incheckning gick vi ut och åt en snabb lunch innan det var dags att byta om till finkläder och åka vidare till Höör. Vigseln och festen hölls i Olof o Susannes trädgård. Tyvärr är ju inte vädret i vårt land vad det borde vara just nu, vi fick ingen sol, men däremot lite regn. Under vigseln småduggade det lite. Men sen höll det upp ganska så bra när det var mingel och fotografering. I det stora partytältet var det dukat till fest och vi bjöds på smaskig grillbuffé. Till efterrät var det vit chokladmousse med hallonsås. Och senare var det bröllopstårta med kaffe. Mkt smarrigt!!
Efter att Olof o Susanne hade dansat första dansen drog partyt igång. Jag och David passade på att ta några svängar på dansgolvet innan det var dags att åka tillbaka till hotellet.

Alexander var med under hela eftermiddagen och nästan hela kvällen. När vi åkte dit somande han i bilen vilket  var mkt lägligt. Han sov i sin vagn under själva vigseln, och precis när den var över stack han ut huvudet och annonserade sin närvaro :) Därefter var han på ett sprudlande patyhumör och tog de flesta med storm. Han satt med hela tiden vid middagen och lyssnade på många tal och mkt annat. Han var så duktig hela kvällen (ja, lite måste man väl få skryta va?) Efter tårtan (då han fick sin kvällsgröt) tog vi en dans jag och Alexander, och sen var det dags att byta om till pyamas. Klockan närmade sig nio (tror jag, hade inte så stor koll :)) och han var riktigt trött. Han kröp ner i sin goa åkpåse i vagnen och kunde somna gott trots regn och lite kyliga vindar. Härefter kunde jag och David parta lite. Efter några timmar vaknade han till och hade svårt att somna om, så då satte vi oss i bilen och åkte till hotellet. Det var en perfekt kväll, och vi hade så trevligt! Tack Olof o Susanne för det!! Hoppas vi kan bjuda tillbaka med lika trevlig fest om knappt två månader :) Då blir jag fru och får samma efternamn som Susanne fick igår! :)

Några bilder från vår trevliga kväll:

image346  image345
Alexander var på ett sprudlande humör och var gó o glá hela kvällen.
Han älskar att träffa massa folk och få vara med när det händer kul saker!

Tre generationer! Alexander, pappa David och farfar Kjell.

image348   image349
Ett par upptäcksfärder med sina faddrar Eva och Mikael blev det också.
Givetvis var Alexander tvungen att spana in navkapslarna på bilen som stod parkerad.

Det närmar sig läggdax men Alexander hänger med bra
ändå, snart kan vi dock resa oss från bordet och riva en
en dans innan det är pyamas som ska på.

Hmm, ja detta är sista bilden som
togs innan vi åkte "hem" till hotellet.
Inte helt nykter, men väldigt glad
och dansant. HAHA... :))

Det trodde jag aldrig om mig själv!

image344Det har hänt något revolutionerande! Jag har köpt en ny mobil (ja, just det är inte så konstigt!), men det är en Sony Ericsson!!! Det kan man ju egentligen inte ha! Har aldrig gillat deras mobiler, helt ologiska. Men nu var det så att jag ville ha en cerise och då var det typ enda alternativet eftersom Nokia envisas med att bara göra ljusrosa telefoner (suck).

Så nu har jag bestämt mig för att ge SE en chans. Funkar det inte byter jag tillbaka. Det verkar dock som att de tagit sitt förnuft tillfånga och gjort strukturen i telefonen något mer logisk! Skönt!
Än så länge är jag nöjd! Vi får se hur länge det varar... :)

Nytt staket o shopping :)

Jaha då är det söndag kväll igen då och här sitter man och borde gå och lägga sig. Men först ska jag blogga. Samvetet säger mig att jag borde det :)

Det har varit en kall och regnig vecka. Trist. Men nu under helgen har det ordnat upp sig lite och varit riktigt gott väder. Som tur var... För David och våra två grannar och varit ute i 2 dagar och satt upp nytt staket mellan våra tomter. Det gamla var verkligen fallfärdigt. Har väl stått där i si sådär 34 år antar jag. Men nu har vi ett nytt fint staket som hjälper till att hålla barn och hundar och jag vet inte allt på rätt sida :)

Eftersom David haft fullt upp med detta projekt så har jag och Alexander fått spendera i princip hela helgen själva med varandra. Det har varit härligt att få lite egen tid med honom, det blir ju så lite av det när jag jobbar långa dagar som jag gör nu. Längtar till efter semestern när jag kommer att ha kortare dagar och restid (eftersom jag kommer att börja köra bil istället). Igår var vi mest hemma A och jag. Vi övervakade arbetet med staketet (ngn måste ju kvalitetssäkra!) och var ute o lekte lite samt gick en promenad. Och så fixade vi lite hemma och tvättade o grejade. Mamma o pappa kom förbi en sväng och hämtade flyttlådor som de ska ha för att packa ner sitt vardagsrum i när de ska renovera snart.

Idag har vi varit i stan o shoppat. Jag har kommit in i någon slags shoppingfas... Inte nyttigt i längden, men än så länge funkar det :) Jag o Alexander hade dejt med Karin och gick i massa kul affärer. Det blev en del nya kläder. Mest till mig men lite till A också. Jag köpte även skor att ha på mig på lördag när vi ska på bröllop, men nu när jag kommer hem så märker jag att jag fått två olika storlekar på skorna, en 39:a och en 40:a. Väldigt kul... Suck!

image342Och idag är det den 1 juli - Alexanders dopdag. För ett år sen satt vi här o pustade ut efter att ha haft full rulle hela dagen! Eftersom jag har lite dåligt med nya bilder idag så tar vi från dopet för ett år sen.
Ska försöka fixa bild på staketet någon dag också. Orkar inte just nu... :)

Regn regn regn

Hmm, ja det här inlägget nedan skulle ju ha varit publiceat för över en vecka sedan, men jag blev avbruten och sen blev det inte av... Men nu kommer det i alla fall! /C

Ja, så har vi haft midsommar igen då! En blöt sådan. Var knappt utaför dörren på hela dagen igår. Men några nypor luft blev det när jag och Alexander åkte ner till stationen och hämtade Karin o Jesper som kom med tåget. Och sen direkt hem igen. Just då var det inte så farligt med regn, då fanns det hopp tyckte vi... Kanske kunde det bli grillning på kvällen. Men någon halvtimme senare vräkte det ner som aldrig förr.

Först åt vi sill o potatis och massa godsaker på eftermiddagen. Det var gott. Efter det så fyllde vi på med kaffe och jordgubbstårta.
Senare på kvällen när Alexander hade somnat så drog vi igång grillprojektet med grillspett. Men det regnade som sagt så det fick bli elgrill denna gången också.

Idag ska vi hem till mamma o pappa på lite lunch/middag. Det ska bli trevligt.

Hoppas ni har en fortsatt trevlig midsommar helg!

Bordet är dukar o snapsen upphälld. Skål!

Jordgubbstårta ska det vara på midsommar! :)