Reserapport

Hemma igen!
Hmm, det där med mobilbloggandet gick inte så bra... Fick det inte att funka från Danmark. *suck* Så jag skriver en liten reserapport här istället.

Vi startade hemifrån på måndag morgon kl 8.30 och körde raka spåret ner till Helsingborg. Där tog vi en tur in till stan och flanerade lite på gatorna i det fina vädret och åt lunch ute. Vi var helt i chock! Sol!! Det har ju inte hört till vanligheterna den här sommaren. Både jag och David insåg att jeans var helt fel! Efter maten gick vi tillbaka till bilen och åkte bort till färjan. Vi kom med den som låg inne direkt, skönt. Vi var typ näst sista bilen som kom på. Han som stod där på däck och dirigerade var helt tokig, han skulle verkligen klämma in bilar i minsta lilla vrå. Jag kom inte ute genom dörren (för bilen efter oss stod lite på sniskan och blockerade). Tur att man är smidig (nåja...) så att det gick lätt att krypa genom hela bilen och gå ut där fram. Att komma av färjan gick lite lättare och sen rullade det på igen. Vi körde över hela Själland och sen över Storabältbron för att komma till Fyn. Precis efter bron ligger Nyborg och där skulle vi bo.
Hotellet var stort och fint, första delen var byggd 1899 och senaste delen 2007. Däremellan var det många årtal med tillbyggnader. Den flygel där vi hade vårt rum var byggd 1977. Standarden var därefter... Mörkgrönt kakel i badrummet, trista möbler, slitet. Men havsutsikten var fin och vi såg även hela bron vi just hade kört över.
På kvällen tog vi en tur in till Nyborg centrum och åt god fisk vid en liten krog nere i hamnen. Det var varmt och skönt i solen. På kvällen slockande vi tidigt, trötta efter en lång dag och många timmar i bilen.

Korv med mos i Helsingborg.

Vår utsikt från rummet.

Tisdag morgon fick vi sovmorgon. Vaknade vid 8-tiden :) I frukostmatsalen var det mycket folk vid 9-snåret när vi kom dit.
Efter frukost packade vi in oss i bilen och åkte till Odense. Vi gick på stan hela dagen och kollade i affärer och satt på torget och drack kaffe och vin/öl. Det var inte lika fint väder som dagen innan, men det var sol till och från. Dock blåste det full storm, men vi försökte verkligen intala oss att det var skönt där på torget :))
På kvällen åkte vi til Nyborg igen för att äta lite middag. Denna gången på en liten krog mitt i centrum. Vi kunde sitta ute även denna dag och det var skönt. Blåste inte lika mkt då.

Blåsigt men skönt... Nåja. Kaffet var varmt och gott i alla fall :)

Alexander kurade ihop sig lite i vagnen.

Jag och Alexander utanför HC Andersens barndomshem.

Vi känner på vattnet när vi kommit tillbaka till hotellet på eftermiddagen.

Gosiga fötter!

På onsdagen hade vi planerat in besök på Odense zoo. När vi kom dit vid 11 ringlade sig kön låååång. Dock såg det värre ut än vad det var, efter ca 25 minuter var vi inne. Vi gick direkt för att titta på lejonen som skulle få mat kl 12. Detta sker tydligen bara på onsdagar. Jag vet inte hur ofta lejon äter, men kanske får de mat "utan publik" andra dagar. Det var smockfullt med folk runt hela inhängnet, inga lejon var ute, men det var fullt med köttstycken utlagda. Kl 12 släpptes katterna ut för att få lite mat. Man hade ju kanske trott att detta skulle vara ngt speciellt eftersom det kändes lite exklusivt att detta bara sker 1 gång/vecka. Men jag kunde nästan inte bry mig mindre. Lejonen gick fram och tog var sitt köttstycke och gick o lade sig i ett hörn och åt. Inget *grrrr* eller *klös* eller bråk.... Lite besviken blev jag nästan :) Och inget "pappalejon" fanns där heller, med stor yvig ståtlig frisyr :( Vi stod inte kvar så länge och tittade på detta utan gick vidare istället.
Jag är inte så väldigt bevandrad på olika zoo och vet inte vad man ska kräva av dem, men vi tyckte att detta var fint, lagom stort och väl värt pengarna (130 DKK/vuxen). Det var en fin park och fina gångstråk. Alexander gillade pingvinerna som man kunde se genom glasrutan när de simmade i vattnet.

På kvällskvisten åkte vi in till Nyborg igen för att äta något. Denna dag blev det asiatisk buffé på en kinakrog. Smakade gott!

Lååång kö... Men vi kom in tillslut vi också.

Lejon som äter. Ganska så odramatiskt.

Jättestor... Maffig!

Det fanns många kul bilar i lekrummet på hotellet.

Och så blev det torsdag. Denna dag satte vi klockan på 6.30. En resa över tyska gränsen stod på programmet. När vi kom till frukostmatsalen strax efter 7 insåg vi att det är vid den tiden man ska äta och man vill ha lugn o ro omkring sig. Inte en massa turister som irrar omkring med äggröra och marmelad om vartannat :)
När klockan var 10 hade vi passerat tyska gränsen och vi närmade oss Flensburg. Vårt mål var ngt stort köpcenter med billig dryck. Vi hittade ett direkt som vi chansade på och det kändes som att det var humana priser där (ca 60-65 SEk för ett flak öl eller ca 60-80 sek för en BiB) Vi köpte så mkt vi trodde att lilla bilen klarade av.
På vägen hem stannade vi till i Kolding och tog oss en tur på stan där i ett par timmar innan vi åkte tillbaka till hotellet.
På kvällen var vi trötta och inte så sugna på att åka iväg och äta. Vi hade tänkt äta i bistron på hotellet, men det var kört, gick inte att få bord där. Så David agerade pizzabud. Sen mumsade vi på pizza o öl på rummet. Nästan godaste middagen på hela veckan om ni frågar mig :) Och förmodligen den onyttigaste!

Alexander är startklar i bilen. Dax att åka till Tyskland.

I Kolding fanns en likadan som på Zoo :)

Vi tog en promenad på Kärleksstígen i Kolding. Här stannade vi till och
pratade lite med änderna. (Som dock inte fastnade på den här bilden)

På fredagen kändes det som vi gjort det vi ville. Vi tog oss en slappardag och gjorde det vi kände för. Det började med en promenad in till Nyborg centrum på morgonen. Det tog ca 30 min att gå dit. Det var första gången vi såg staden på dagen när affärerna var öppna. Och nu var det lite mer rörelse på gatorna än vad det varit de kvällar vi varit där. Vi tog en fika på ett café och gick runt och kollade lite. Efter ett par timmar var vi nöjda och gick tillbaka till hotellet. Alexander fick lite lektid i lekrummet och ute på lekplatsen. Sen tog vi bilen till Odense för att äta en sen lunch/tidig middag. Det blev en god biff på Jensens biffhus.

Lek lek lek...

Lördag morgon startade vi vid 7-tiden med uppstigning ur sängen. Sen frukost och tillslut packning för avresa. Kl 9.30 rullade bilen ut från parkeringen, vällastad. Hemresan gick lika smidigt som resan ner. Vi fick vänta lite på färjan i Helsingör, men sen rullade det på. Ett lunchstopp med lite mat på vägen och vid 16-tiden var vi hemma igen.

Summa sumarum:
Härliga dagar i Danmark utan något regn, med en hel del sol och lite blåst vissa dagar.
Alexander trivdes som fisken i vattnet i lekrummet och på lekplatsen.
Vi gillade vår havsutsikt, men standarden på rummet kändes inte så rolig (speciellt eftersom hotellet har 4 stjärnor)

Det blev ett långt inlägg det här... Ska försöka hålla mig lite kortare nästa gång :)

Nu är det natten!

Lämna gärna en komentar!
Postat av: Lavranslovise

i sow this site while i was looking for a site with uesful information it really helped me. nice job you are doing please keep it on.