Skånerapport - Del 1

Här kommer del 1 av den utlovade semesterrapporten. Eftersom jag har svårt att hålla mig kortfattad så får ni ta den som den är. Dvs låååång....
Del 2 kommer någon annan dag. Håll tillgodo :)

Vi har haft en kanonvecka i Ängelholm. Vi bodde i en sliten stuga som vi hyrde i Klitterbyn, jättenära en fantastisk sandstrand. Det tog ca 10 min att gå till havet. Tyvärr har vi inte kunnat nyttja den fina stranden så mycket. Vädergudarna var inte med oss.

Huset vi bodde i var inte riktigt lika fint o fräscht som det vi hade förra året i Borstahusen (Landskrona), men det räckte gott för en vecka. Lite "spännande" lösning var det allt, för man hade ingen trappa inne, den var på utsidan av huset och vi var alltså tvungna att gå ut för att gå upp till våning 2 där vi sov. Jag är väldigt glad att vi hade med oss vår babywatch så att vi kunde höra om barnen vaknade på kvällarna när vi satt kvar där nere.

Veckan har varit lugn o skön och vi har mest ätit god mat (grillat flera dagar) och druckit massa gott vin och drinkar. På dagarna har vi hittat på lite olika utflykter. Regnet har hängt i luften mest hela tiden, men vi har klarat oss från de värsta skurarna. När dessa har kommit har vi oftast suttit i bilen eller varit i huset. Ibland har vi dock fått se solen och kunnat njuta av ett glas vin på altanen eller en glass på stan!

Barnen har sovit okej... Alexander har sovit bra hela nätterna. Somnat som en stock som vanligt vid 19-tiden på kvällarna. Ibland har han ju somnat i bilen på dagarna, så de kvällarna har han varit uppe med oss lite längre och somnat senare.

Josefin har också somnat som hon ska vid 19-tiden, helt utslagen. Men sen kommer det "roliga", nätterna har inte riktigt funkat som hemma så i stort sett varje natt har hon vaknat vid 3-tiden och sen inte velat somna om på 1-2 timmar. Eftersom huset var väldigt lyhört och vi sov där uppe allihopa (utom min pappa som sov på bäddsoffa i vardagsrummet) så innebar en vaken Josefin att i princip alla var vakna... Några tidiga mornar var jag eller David ute och fick oss en härlig promenad. Det hör inte till vanligheterna att vi promenerar klockan 5 på morgonen, men är det semester så är det, haha... Det var rätt rofyllt att gå där förbi en helt tyst camping och alla tysta stugor i stugbyn. Inte många människor vakna då.

Här kommer lite mer om vad vi gjort under veckan:

Söndag

Vi åkte hemifrån runt halv 12-tiden (kors i taket vi kom iväg i tid!!) och sammanstrålade med mina föräldrar vid Susedalens rastplats som ligger en bit ner längs vägen, efter Laxbutiken i Falkenberg någonstans om jag minns rätt. Där fikade vi goda mackor som mamma hade tagit med och barnen fick en chans att sträcka lite på benen innan vi åkte vidare. Att köra till Ängelholm tar ju inte så himla lång tid, så vi var framme i god till innan kl 15 då vi fick tillgång till stugan.

Mamma hade gjort lasagne hemma som vi bara kunde värma i ugnen och göra sallad till. Lagom lätt när man precis har kommit. Skönt att slippa laga middag.

Måndag

Vi tog det ganska lugnt på måndagen. Jag och mamma åkte iväg o handlade lite mat så att vi fick fyllt upp kylskåpet. Efter lunch tog vi en tur till Hembygdsparken i Ängelholm. Det var lite Slottsskogen över den, men i mycket mindre skala. Där fanns en stor lekpark, restaurang, café, lite djur av olika slag, en liten karusell, utomhusteater och ett tåg man kunde åka en tur med.

Alexander åkte karusell och ville såklart också ta en tur med tåget, vilket han såklart fick. Efter ett par timmar i parken var vi nöjda och åkte hemåt för att förbereda dagens grillning.

Grillad karré med potatis o annat smarrigt stod på menyn. Ma o pa hade köpt med sig en liten söt klotgrill. Premiärgrillningen gick "sådär". Det blev lite dåligt med värme... Den lixom dog... (När man kan ta i grillgallret utan att röra en min så är det för kallt i grillen!!) Så grilltändaren åkte i en stund till och David o pappa blåste liv i glöden. Sen blev det kanon : )

Tisdag

På tisdagen packade vi in oss i bilen efter frukost och tog en tur till Torekov. Vi gick runt och kollade lite och sen satte vi oss på ett café och åt smarriga räkmackor. Det blåste hur mycket som helst just denna dag, så vi kunde inte riktigt njuta av att strosa vid hamnen. Alexander fick leka av sig lite på en stor båt som ligger nere vid hamnen och jag fick shoppa lite. Sen var vi nöjda o glada och kunde åka vidare hemåt igen.

På eftermidagen var der rätt skönt väder o lite soligt, så vi tog en promenad ner till stranden. Det blåste rejält, men annars var det jätteskönt. Folk badade, men vi hade inte tagit med badkläderna. Vi nöjde oss med att plaska lite med fötterna i det ljumna vattnet. (En annan familj kom dit samtidigt som oss... De tog inte av barnet några skor/kläder, de satte på regnkläder!!! Full mundering!! Så att ungen inte skulle bli blöt vid strandkanten antar jag, för de plockade även fram spann o spade. Smått komiskt om ni frågar mig, men det kanske är fullt normalt??)

Onsdag

På onsdagen åkte ma o pa till Malmö för att hälsa på mammas fastrar. Vi drog till Halmstad (ja, det kändes verkligen fel att köra "halvvägs" hem igen!) för att bada i ett äventyrsbad. (Det var det närmaste som var öppet). Så vi spenderade ett par timmar med att plaska o åka rutschkanor.

Josefin var något reserverad. Hon visste inte riktigt vad hon skulle tycka om allt. Rörde inte en min på hela tiden typ. Ungefär som att hon ville säga "jag accepterar att vi är här och det är okej, men jag tror inte att jag skrattar av glädje".

Alexander tyckte dock att det var kanon och hade jättekul. Det fanns tre vattenrutschkanor och vi åkte den längsta av dem flest gånger. Första gången jag o Alexander åkte den höll jag på att få panik när vi kom ner. Helt plötsligt ser jag en trappa framför oss och rutschkanan var lixom "slut". Min första tanke var "herregud, vi åkte fel väg" (hur man nu kan göra det i en vattenrutschkana), "vi kommer att krascha rakt in i trappan". Men sen tog det stopp, vi bromsades in av massa vatten som strömmade mot oss. Helknäppt att den inte avslutades med ett plums i vattnet om ni frågar mig. Nu skulle vi istället resa oss upp och gå fram till trappan o gå upp för den för att komma ur hela härligheten... Märkligt! (Eller så är det bara jag som är ovan badhusbesökare).

Rapport om vad vi gjorde resterande dagar kommer så snart jag har skrivit den. Inte idag, inte i morgon, men förhoppningsvis snart :)

Lämna gärna en komentar!
Postat av: Karin

Aq-va-kul i malmö? Ser ut som ni haft det bra :) Kram!

2009-07-29 @ 11:25:16
Postat av: Jenny

Låter som en mysig semester trots regn. Spännande lösning, det där med trappan på utsidan haha. See you soon!

2009-07-29 @ 19:42:19
Postat av: David

Karin: Monica och Benny åkte till Malmö, vi var i Halmstad ;)