Familjens första cykeltur

Vi är inga cykelmänniskor. Vi äger cyklar, men jag kan säga att när jag och David köpte vår första bil i februari 2002 så blev min cykel kraftigt bortprioriterad som färdmedel. Så väldigt bortprioriterad att jag inte cyklat en enda gång på den tror jag, den blev stående i cykelförrådet vi hade till vår lägenhet, sen stod den i garaget vi hade i Floda och sen har den stått här i garaget. Tills för ett år sedan. Då fixade vi iordning våra cyklar. Bytte till fräscha däck och fick dem genomgågna. Här skulle cyklas minsann. Jag cyklade med min cykel en gång upp till centrum. Sen har den stått här.... (Nu är den såld)

Men idag! Idag har hela familjen premiärcyklat. Jag har fått mammas oanvända/nya cykel (TACK! ♥) och vi har köpt en stol till Josefin. Alexander cyklar ju som sagt galant, så nu kan hela familjen ge sig ut på tur! Så härligt.

Såhär såg det ut idag:

Nu har jag och Alexander fina nya cyklar som till och med matchar väldigt snyggt i färg :)

Vi tog oss ett varv på cykelbanorna häromkring. Sen stannade vi till hemma hos farmor för en liten fika.

Josefin roade sig med såpbubblor och David roade sig med en öl :)

Jag ser redan fram emot nästa tur! Alexander behöver öva på att bromsa i backar... så vi får köra lite hårdträning med honom :)

En dag i Ängelholm

Det blev inte Skara Sommarland igår. Och inte heller någon Danmarksresa. Det blev en tur till Ängelholm. Vi kom på att vi kunde ju åka ner och hälsa på mamma och pappa i sitt hus där dom är nu. Så igår satte vi klockan och kom iväg hemifrån strax före 8. Ca 2 timmar senare var vi framme vid Klitterbyn. Regnet vräkte ner på sina håll under resan, när vi körde av motorvägen i Ängelholm stod det som spön i backen. Men när vi hade kört igenom centrum och kommit ut mot havet så kom det inte en droppe. Och vi hade varmt och skönt väder hela dagen lång.
Efter en fika och lite pannkakslunch till barnen (bästa mormor hade stekt pannkakor åt dem!) tog vi en tur till stan. Jag och mamma utövade lite shopping, såklart! ;) För min del blev det två blusar på Lindex och ett par skor. Sen handlade vi lite mat innan vi åkte hem igen. Under tiden var barnen, David och min far på ett järnvägsmuseum som ligger precis i närheten. Alexander var såklart glad över att få spana på tåg! Sen sammanstrålade vi hemma i stugen igen. Jag och mamma hade fyllt på i kylen samt köpt med lite kaffebröd så det var dags för fika.

På efter middagen var vi ute och gick en sväng. Vi stannade till på ett par lekplatser så barnen kunde leka lite. Alexander hade med sig sin cykel ner så att han kunde vara ute och cykla. Det gick galant!

Till middag åt vi en av favoriterna från förra året då vi var där. En lättlagad och god fiskrätt. Torskrygg som får koka i vin i en form i ugnen. När den är nästan klar slår man bort lite av vätskan och tillsätter smaksatt creme fraiche av valfri sort (vi hade en med senap, vitt vin och något annat som jag inte minns) och färsk gul lök eller salladslök. Till det åt vi en sallad och kokt potatis. Mumsigt.

När det var nattningtajm för barnen satte vi oss i bilen för att åka hemåt. Josefin somnade ganska snabbt, David somnade om möjligt ännu snabbare. Alexander höll sig vaken hela vägen (!), det hade jag inte trott. Men när vi kom hem somnade han på stört i sin säng.

Alexander hade helst inte velat åka hem alls... Efter middagen sa han att han tyckte att jag och David skulle lämna honom där! Han ville stanna kvar hos mormor och morfar! Tyvärr var det lite för många dagar för att det skulle gå ihop.

Lite bilder från dagen:

Alexander roade sig med att cykla på gångvägen utanför huset. Fram och tillbaka, fram och tillbaka :)

Såhär ser stugan ut. Det är den svarta delen :) Det "lustiga" är att det var i just det röda hus som ligger intill (och som mammas o pappas hus hänger ihop med) som vi bodde en vecka förra sommaren :) Där på övervåningen sov vi och trappan hade vi på utsidan av huset. "Spännande" lösning...

Mammas o pappas stuga är ganska liten, 28 kvm och inte plats för att vi ska kunna sova över. Så därför var vi bara där över dagen igår.

Middagen är serverad. Smakade smaskens :)

Vägen ner till stranden....

Fika! Josefin busar och har sig som vanligt :)

Lite lek på ett par lekplatser. De där gungorna var ju inte utbytta igår direkt, men det funkade. Jag trodde först att barnen gungade i silvertejp! Men kedjorna var tydligen kvar under, tack och lov :)

På torsdag åker vi tillbaka. Då börjar semestern på riktigt för den här familjen. Igår när vi var där bokade vi in oss 2 nätter i en liten stuga på campingen som ligger precis intill. (Fanns inga lediga hus i Klitterbyn) Så nu ska vi bo i en campingstuga utan toalett och dusch! Det här börjar likna tältstandard!! Vet inte hur jag ska klara av det, men får väl trösta mig med att vi har rinnande vatten och ett litet pentry med kyl, micro och kaffebryggare. Så lite bättre än tält är det ju! Toalett och dusch har vi utanför, så vi överlever nog två dagar.
Vi har lovat att Alexander ska få sova hos mormor och morfar på tosdag när vi kommer dit, eftersom han inte fick stanna igår. Så vi andra sover i tältet...jag menar stugan på campingen ;)

På lördag åker vi vidare mot vår hyrda stuga i Degeberga. Sen är vi där en vecka och har det gott! Ska bli underbart.

Tack goa mamm o pappa för att vi fick komma!

Helgplaner

Igår kväll satt vi och funderade på vad vi ska göra i helgen, kom fram till vi kunde ta en tur till Skara sommarland och bo en natt på hotell. Men så tittade jag på vädret för Skara inför lördag, innan jag skulle ringa och boka.

Blixtar och dunder! :(

Då vill vi inte vara på sommarland. Vågar inte chansa på att prognosen ändras, så vi får hitta på något annat.

Förslag någon?

Själva funderade vi på en dagstur till Danmark. Men då finns det såklart inte platser kvar på båten hem :( Så det gick inte att boka.

Jaja, vi får se vad det blir!

Torrt

Det är torrt i handfaten här hemma idag. Vi har inget vatten :(
Det är en vatteläcka (eller nått) här borta och sedan några timmar tillbaka är vattnet avstängt. Vi kommer på oss själva hela tiden med att gå här och öppna kranen....  Jag har i ca 1 timmes tid tänkt gå och starta en tvättmaskin, men det har kommit annat ivägen, precis nu när jag sitter här och skriver (och jag än en gång tänkte att jag skulle gå ner o dra igång den där maskinen) så kommer jag på att det går ju inte. Tvätt utan vatten blir inte så bra!

Jag hoppas att det kommer tillbaka snart!

OJ! NU börjar det låta konstigt här.... i rören!
Härligt! Vi har vatten igen! :)

Här ska tvättas :)

Josefin 2 år ♥♥

Idag fyller vårt lilla hjärta 2 år! Tiden går så himla snabbt. Var har den tagit vägen?
Kl 11.52 idag är det exakt 2 år sedan hon såg dagens ljus på Östra sjukhuset.

Grattis Josefin!

I lördags firade vi Josefin med grillfest. Det var varmt och skönt. Jag hade bakat två tårtor, en sådan här och en sådan här. Jag kan inte påstå att jag tyckte att någon av dem var speciellt "fantastiska", men gästerna verkade nöjda :)

Tyvärr fick vi inte till några sådär jättebra bilder från kalaset, så jag vet inte om jag lägger upp några här, jag får se hur det blir, vågar inte utlova något.

(Försökte mig på ett bildspel här, men kvalitén blev rätt kass....)

Nu på morgonkvisten har vi traditionsenligt firat Josefin med tårta på sängen! Hon har fått presenter av mig, David och Alexander. I 2-års present fick hon ett sådant här med lite tillhörande redskap:

Egentligen hade vi tänkt köpa en hylla som hon skulle ha ovanför sin nuvarande röda klassiska Micki-spis. (För att få plats med alla miljontals muggar, kaffekannor och tallrikar som hon älskar att leka med) Men så fick jag syn på detta och kunde inte motstå. Det känns som att hon kommer att ha nytta av detta längre än den lilla röda spisen... Här kan hon både laga mat och diska, och dessutom värma välling i micron till dockorna :)
Det är justerbart i tre olika höjder så att det kan "växa med henne". Bra va? ;)

------------------------------
För er som vill blicka tillbaka:
Här kan man läsa om Josefins 1-årsdag

Och här kan man läsa om när hon föddes.

Han cyklar!

Här går det undan! Från 0 till 100 skulle man kunna säga!
Helt plötsligt cyklar Alexander, och vi har inte lärt honom något och vi har inte övat en enda gång. Han bara tar cykeln sätter sig och sprkar fart och sen trampar han iväg! :D

Vi tar det från början...
I söndags kväll skulle grannen ut och och cykla (pappan och sönerna). Alexander fick hänga med och tog då sin springcyklel som är den han har använt mest och har bäst kontroll på, som får mest fart. Sen har jag inte hela bilden klar för mig (jag var inne o nattade Josefin tor jag) men David går ut när de är här utanför och Alexander får låna grannens cykel som inte har några stödhjul och sätter sig på den och cyklar iväg!?

Idag har David och Alexander skruvat loss stödhjulen på Alexanders cykel. Han premiärcyklade till affären i morse. Sen har han varit ute med grannen "hela dagen" och kört runt husen här.

I morgon har David ett uppdrag, att filma sonen så att ni får ett bildbevis. Tills vidare får ni hålla tillgodo med denna bild som David tog med mobilen idag:

EDIT
15 juli
Idag har David fått filmat en cykletur. Ser ut såhär, skakigt värre men svårt att undvika när man går och filmar samtidigt.

Semesterkänsla

Idag har jag haft riktig semesterkänsla, utan att ens ha semester :(
From i morgon har ju David o barnen ledigt. Skönt för dem.

Idag har vi varit en sväng i stan. Vi åkte in för att kolla läget lite nere vid hamnen, vi hade nästan gått hela vägen från Lilla Bommen och fram till Ostindiefararen när det mullrade till och himmlen öppnade sig. Vi sökte skydd i en busskur och åt kanelgifflar (skönt att vi hade med oss nödproviant!) Efter det tog vi det säkra före det osäkra och drog oss bort mot stan och shoppping, där man lätt kan söka skydd om det kommer fler skurar :)

Lek på en "lekbåt" mellan operan och Kajskjul 8.

Regnpaus med nödproviant i en busskur :)

Regnbevis, om det är någon som inte tror mig :)

"På stan" var det väldigt folktomt, inte undra på det eftersom affärerna tydligen har stängt söndagar under sommaren, för visst burkar det vara öppet? Jag vet inte, är där så sällan, men öde var det. Och jag såg "massor" av fina sker i fönstren som jag hade velat titta närmare på :( Plånboken kände sig lite bortglömd när den inte fick komma till användning...

Men...
Till min stora glädje var det öppet i Arkaden så att jag kunde gå in på Change och köpa lite nya underkläder mm. Perfekt, för det var tag 3 betala för 1. Jag fick med mig 1 bikini, 4 BHar och 3 linnen för 950 kr. 9 plagg och betalade bara för 3. Välidigt käckt :) Och plånboken blev såklart lite extra glad över att få komma upp ur väskan... Det tog bara närmare 1 timme där inne, så David och barnen var superglada när jag kom ut, haha...

Efter en kort sväng inne i Femman så åkte vi hemåt igen.
Eftermiddagen har bjudit på moln, sol, regn, blåst, tung klibbig luft och allt ungefär på samma gång. Vi har i alla fall haft några sköna timmar ute på altanen och barnen har badat för att svaka sig.

Igår hade vi kalas för Josefin. Det gick bra och var väldigt trevligt. Och vädret hade vi inga problem med, strålande sol och närmare 30 grader varmt. Man ska inte klaga, jag älskar det, men just när man är 16 pers och ska knö ihop sig under en markis så hade det inte gjort något om det hade varit 5 grader svalare :) Vi grillade och hade det gott i alla fall. Bilder kommer om ett par dagar!

Avslutar med vår fina buske som vi har på gräsmattan. Det blomamr helt underbart! Hade inte en aning om vad det är, men igår tipsade min kära väninnna om att det kan vara en schersmin. Och efter en googling på det så kan det nog stämma.

Jag skickade ut David med kameran är för att föreviga dessa vackra vita blommor. Den håller redan på att blomma ut känns det som.

Sommarlov!

Mamma kom på besök idag, hon ville komma efter jobbet och träffa barnen. Såklart hon fick! Så vi möttes utanför dagis så var hon med och hämtade Alexander och Josefin, nu har de gjort sin sista dag. Nu är det Sommarlov!! Så skönt för dem!
Själv har jag två veckor kvar att jobba, men i morgon är jag ledig, det är min lediga fredag. Så härligt.

Har precis ätit så god middag! Mamma hade köpt med sig mat! Och inte vad som helst. Hon lassade upp både oxfilé, gorgonzola och grädde och till det en flaska vin! Smaskigt värre!

Så nu har vi ätit och druckit gott:

TACK underbara mamma ♥

Natti natti

Nu är det dags för mig att sova. Barnen sover sedan några timmar tillbaka.
Idag smög jag in med kameran efter att de slocknat:

Godnatt från oss!

2 år sedan

Idag för två år sedan gick vi här och väntade och väntade och väntade. För att fördriva tiden så var vi tydligen en sväng på Liseberg. Det är kul med bloggen, man kan titta tillbaka och kommer ihåg saker man gjort som man inte alls hade lagt på minnet annars.

Här kan man läsa om det Lisebergsbesöket.

Och inte hade vi trott att det skulle dröja ytterligare en vecka. Men det gjorde det. Nästa tisdag fyller vår älskade solstråle 2 år!
Kalas kommer det dock att bli redan på lördag. Vi hoppas på strålande sol så vi kan njuta på altanen och äta grillat!

Det verkar dessutom som att vi får helt okej väder på lördag, om man får tro vädertjänsten klart.se:

2 dagar kvar

Nu är det bara två dagar kvar för barnen innan det blir sommarlov. Det känns som att de tycker det ska bli skönt att vara lite lediga framöver.

För Davids del är det 3 dagar kvar, sen går han på semester.

Själv tycker jag att det känns tungt, jag jobbar 2 veckor till efter denna. Dvs jag har semester först v 30 och framåt.

Familjen får två veckor ihop denna sommar (v 30-31). Sen är jag hemma ensam med barnen v 32-33 när David börjar jobba igen. Det är så det får bli. Dagis stänger, så from v 28 måste en av oss vara ledig. Barnen får ju 6 veckor ledigt på detta sättet och det känns skönt för dem.

Vi har inga storslagna planer. En vecka i södra Skåne är bokad, annars lugnt. Vi hoppas på strålande sol så vi kan hitta på kul dagsutflykter.

Vi får väl se vad sommaren har att erbjuda, är bara grillen tänd varje eftermiddag och jag får ett glas vin till maten så är jag nöjd. Då är det semester! :)

Varbergstripp

Igår var det strålande solsken. 30 grader varmt och helt  underbart väder! Som gjort för att sätta sig i en bil ;) Nädå, så farligt var det inte, det är ganska så behagligt att åka bil nu för tiden tycker jag. Men man klarade ju sig förr också... jag lever, trots att det inte fanns varken AC eller klimatanläggningar när jag var liten.

Över till ämnet, vi åkte till Varberg igår. Davids föräldrar har hyrt en stuga i en vecka och ville gärna ha besök. Och vi ville såklart passa på att få en liten tripp. Semesterkänsla utan att ha semester lixom. Speciellt med semesterväder! :)

Inte det lättaste att fota barnen i bilen. Alexander försökte gömma sig och ville inte vara med på bild. Josefin kan jag inte fota från framsätet, så jag bad Alexander om hjälp. Fotograf är väl kanske inte hans blivande yrke ;)

Husen var helt nybyggda, har bara varit igång i några veckor tror jag. Fräscht och fint med andra ord. Otroligt minimal toalett dock, de hade verkligen inte slösat på kvadratmetrarna. Men en härlig altan var det, och solen den gassade.

Barnen lekte framför huset. Alexander spelade tennis och Josefin fotboll (som vanligt). Alexander har ju aldrig tittat åt en boll i hela sitt liv, Josefin slår honom med hästlängder när det gäller bollkoll och intresse. Hon håller på och studsar och "dribblar" och skjuter och allt vad det heter. Jag är imponerad! (Dock skulle jag ju föredra handboll framför fotboll framöver, men vi får väl se om det ens blir något av det, en sak är säker i alla fall, hon brås inte på sin mor! Att hon är vänsterfotad är ju ytterligare ett bevis på det...)

Vi bodde granne med havet. Översta bilden är tagen på väg ner till stranden och den nedre från samma ställe fast jag vände mig om :) Där bakom P-platsen ligger husen.
Igår var det ju så underbart varmt så vi gick ner för att bada. Dock får väl erkännas att jag verkar ha smittat av mig på familjen, alla är badkrukor. Alexander avskyr sanden. Josefin leker gärna i sanden, men var inte så badsugen. David gillar inte havet. Jag badar gärna i havet om det är rent och ingen tång eller annan skit. Här i Apelviken var det kanonfint. Men oj så långgrunt. För det mest fantastiska är att jag faktsikt badade!!! Helt otroligt. Och oj vad skönt det var. Kunde gärna fått vara lite djupare som sagt, men det var varmt och gott.

Det var till och med så skönt så att jag gick ner i morse igen för att bada. Då var det inte fullt så mycket folk på stranden :) Mulet och inte på långa vägar några 30 grader i luften. Och vattnet var betydligt kallare. Men jag hade ju sagt att jag skulle bada, så det var ju bara att hoppa i! :)

Hade det inte varit en sandstrand här så hade detta varit den ultimata badplatsen :) Sandstränder är hemska. Det funkar att ta ett dopp såhär och gå hem o duscha sen, men tanken på "ligga på stranden" en hel dag med två barn som skvätter och har sig så det blir "sand på filten" hela tiden får mig att rysa. Jag gillar berg!

Igår kväll tog vi det lungt och drack vin och grillade. Semestermys med andra ord.

Idag var det som sagt inte lika fint väder. Mulet och lite småtrist. Men skönt ändå att koppla av och var hemifrån. Efter lunch var det dags för oss att packa ihop och dra oss hemåt, dock fick jag med familjen på en liten avstickare till Gekås :) Man kan ju inte vara i Varberg och inte åka til paradiset!? Detta var det kortaste och billigaste besök jag någonsin kommer att göra där. Nästa gång blir det utan barn. Alexander var okej, men Josefin avskydde det. Inte ens leksaksavdelningen var kul. Vi småsprang igenom varuhuset och jag "roffade åt mig" några saker på vägen genom gångarna. Det var ju inte lättare att hitta allt när de dessutom precis byggt om/ut och allt har bytt plats :(

Jordgubbar "fyndade" jag utanför Gekås. 3 kartonger är nu resnade och placerade i kylen. Här ska ätas jorgubbar de närmsta dagarna :) Det är ju ingen mer än jag i den här familjen som äter gubbarna frivilligt. Så det blir frukost lunch och middag för min del nu då ;)

Nu är det dags att sova. I morgon väntar först tandläkarbesök för min del, sen jobb. Usch, vill ha semester, men får snällt jobba i 3 veckor till....

Tack för en härlig helg!

Ont i örat

Igår trodde vi at Josefin var i princip frisk, var rätt så nöjd och glad. Men i natt insåg vi att hon antagligen hade ont, kanske i öronen. Vi fick en tid idag på förmiddagen och kostaterat vätska i ena örat, antagligen öroninflammation. Så nu går lilla stumpan på penicillin :( Inget kul eftersom hon inte alls tycker det smakar gott. Och jag kan ju bara hålla med henne!

Barnen i väntrummet på vårdcentralen.

I morgon åker vi till Varberg en sväng och blir kvar en natt. Det ska bli skönt, vi ska baaaaada (hoppas jag!). Det lovas ju fint väder! Ska bli skönt!

Dopdag!

Det är tur att man har bloggen, så man kan hålla ordning på sig :)
Jag satt just här och tittade tillbaka på vad jag hade gjort för inlägg den 1 juli föregående år. För två år sedan gick vi ju här och väntade och väntade. Josefin låg i magen o ville inte komma ut. Men just den 1 juli 2008 så hade jag en tillbakablick till 2006. Det är ju Alexanders dopdag idag!

Det är så underbart sommarväder ute! Idag låg Alexander i poolen tillsammans med grannen när jag kom hem. Jag och David tog oss ett glas vin och sen tände vi grillen. Skönt med semesterkänsla trots at man har drygt 3 veckor kvar att jobba...

Dags att slappa. Ha en go kväll!