En dag i Ängelholm

Det blev inte Skara Sommarland igår. Och inte heller någon Danmarksresa. Det blev en tur till Ängelholm. Vi kom på att vi kunde ju åka ner och hälsa på mamma och pappa i sitt hus där dom är nu. Så igår satte vi klockan och kom iväg hemifrån strax före 8. Ca 2 timmar senare var vi framme vid Klitterbyn. Regnet vräkte ner på sina håll under resan, när vi körde av motorvägen i Ängelholm stod det som spön i backen. Men när vi hade kört igenom centrum och kommit ut mot havet så kom det inte en droppe. Och vi hade varmt och skönt väder hela dagen lång.
Efter en fika och lite pannkakslunch till barnen (bästa mormor hade stekt pannkakor åt dem!) tog vi en tur till stan. Jag och mamma utövade lite shopping, såklart! ;) För min del blev det två blusar på Lindex och ett par skor. Sen handlade vi lite mat innan vi åkte hem igen. Under tiden var barnen, David och min far på ett järnvägsmuseum som ligger precis i närheten. Alexander var såklart glad över att få spana på tåg! Sen sammanstrålade vi hemma i stugen igen. Jag och mamma hade fyllt på i kylen samt köpt med lite kaffebröd så det var dags för fika.

På efter middagen var vi ute och gick en sväng. Vi stannade till på ett par lekplatser så barnen kunde leka lite. Alexander hade med sig sin cykel ner så att han kunde vara ute och cykla. Det gick galant!

Till middag åt vi en av favoriterna från förra året då vi var där. En lättlagad och god fiskrätt. Torskrygg som får koka i vin i en form i ugnen. När den är nästan klar slår man bort lite av vätskan och tillsätter smaksatt creme fraiche av valfri sort (vi hade en med senap, vitt vin och något annat som jag inte minns) och färsk gul lök eller salladslök. Till det åt vi en sallad och kokt potatis. Mumsigt.

När det var nattningtajm för barnen satte vi oss i bilen för att åka hemåt. Josefin somnade ganska snabbt, David somnade om möjligt ännu snabbare. Alexander höll sig vaken hela vägen (!), det hade jag inte trott. Men när vi kom hem somnade han på stört i sin säng.

Alexander hade helst inte velat åka hem alls... Efter middagen sa han att han tyckte att jag och David skulle lämna honom där! Han ville stanna kvar hos mormor och morfar! Tyvärr var det lite för många dagar för att det skulle gå ihop.

Lite bilder från dagen:

Alexander roade sig med att cykla på gångvägen utanför huset. Fram och tillbaka, fram och tillbaka :)

Såhär ser stugan ut. Det är den svarta delen :) Det "lustiga" är att det var i just det röda hus som ligger intill (och som mammas o pappas hus hänger ihop med) som vi bodde en vecka förra sommaren :) Där på övervåningen sov vi och trappan hade vi på utsidan av huset. "Spännande" lösning...

Mammas o pappas stuga är ganska liten, 28 kvm och inte plats för att vi ska kunna sova över. Så därför var vi bara där över dagen igår.

Middagen är serverad. Smakade smaskens :)

Vägen ner till stranden....

Fika! Josefin busar och har sig som vanligt :)

Lite lek på ett par lekplatser. De där gungorna var ju inte utbytta igår direkt, men det funkade. Jag trodde först att barnen gungade i silvertejp! Men kedjorna var tydligen kvar under, tack och lov :)

På torsdag åker vi tillbaka. Då börjar semestern på riktigt för den här familjen. Igår när vi var där bokade vi in oss 2 nätter i en liten stuga på campingen som ligger precis intill. (Fanns inga lediga hus i Klitterbyn) Så nu ska vi bo i en campingstuga utan toalett och dusch! Det här börjar likna tältstandard!! Vet inte hur jag ska klara av det, men får väl trösta mig med att vi har rinnande vatten och ett litet pentry med kyl, micro och kaffebryggare. Så lite bättre än tält är det ju! Toalett och dusch har vi utanför, så vi överlever nog två dagar.
Vi har lovat att Alexander ska få sova hos mormor och morfar på tosdag när vi kommer dit, eftersom han inte fick stanna igår. Så vi andra sover i tältet...jag menar stugan på campingen ;)

På lördag åker vi vidare mot vår hyrda stuga i Degeberga. Sen är vi där en vecka och har det gott! Ska bli underbart.

Tack goa mamm o pappa för att vi fick komma!