Cypern 28 maj-4 juni 2010

Här kommer den då, äntligen, vår reserapport!! Jag har verkligen inte haft ork/tid/movitation att sätta mig med detta. Men alla ni som har väntat, här är lite bilder från vår underbara semester på Cypern v 22.

Detta blir ett långt inlägg. Hoppas ni orkar... :)

Det roliga började redan på Landvetter där Alexander och Josefin fick leka av sig ordentligt i det roliga flygplanet! Perfekt för att få barn lagom trötta innan man kliver på det riktiga planet.

Vätskepaus. Semestern har börjat och vi vuxna fick också något gott att dricka :)

Hela anledningen till resan var ju att kära pappa fyllde år! Redan nästa morgon faktiskt. Vi kom till hotellet runt 01.30 på natten, sen var det upp och dricka skumpa innan frukost några timmar senare :)

Josefin spanar in läget från mormor och morfars balkong. Själva bodde vi på markplan, praktiskt när man har barn och vagn med sig. Mindre praktiskt dock att det inte fanns något räcke runt vår uteplats, så att ha öppen altandörr var ju inget att tänka på när man har barn som gillar att "utforska världen" när man själv helst sitter still en stund ;)

Alexander dricker "kalle anka"-dricka :) En alkoholfri drink för barn, vid namn Donald Duck! Sött och sliskigt med andra ord... Till höger står han vid ingången till restaurangen.

Cool tjej. Alexander har alltid vägrat att ha på sig solglasögon. Men nu, när lillasyster föregår med så gott exempel så har vi haft två barn med glasögon på sig "jämt". Kanon! Ibland gillar vi att de härmar varandra :)
(Solglastrenden har dessutom hållit i sig på hemmaplan och nu ska de vara på i tid och otid, oavsett om solen skiner eller inte, men gärna för mig!)

Alexanders stora kvällsnöje var det här, dvs airhockey. Det fanns en spelavdelning med lite olika bilspel och grejer. Här höll han till på kvällarna när vi andra åt middag... (Alexanders matintag är ju ganska så snabbt överstökat... ) Varje kväll tjatade han om att få spela och här ställer till och med jag upp på en match :)

En helt vanlig dag vid poolen. Dagen till ära machar drink och badbyxor (syns lite dåligt, men det är en knallblå, förmodligen sliskig, sak i glaset)

Solglasögon på som sagt....

En kort promenad från hotellet fanns stranden. Vi var där en hel halvtimme på hela veckan. Detta är vad som hanns med då! Alexander ville så gärna åka trampebåt, så det blev en tur på knappt 30 minuter, innan han tröttnade. Under tiden stannade vi tjejer på stranden. Josefin fick gräva lite. Mamma och pappa avslutade med ett dopp i det blå. Sen hade vi fått nog av sand och gick till den sköna poolen istället :) Jag avskyr sand! Jag älskar pool!

Vi hade all inclusive på hotellet och det är så himla bra. Detta var verkligen ett kanonställe med superbra mat. Lagom mycket att välja på. Gott! Bra variation från dag till dag. Väldigt lagom.

Dopp i poolen. Jag är igen badfantast, så det var oftast David eller pappa som badade med barnen.
Jag tycker att det blir så kallt i vattnet, dessutom är det så jobbigt att bli blöt. Barnpoolen var mer lagom för mig.

Detta var mer min melodi... Ligga i horisontalläge och skåda palmerna som vajade i vinden, och en liten drink eller så i handen. Trevligt ;)

Josefin sov middag varje dag i vagnen. Långa sköna siestor tog hon. Det behövs i värmen. Ofta sov hon när vi andra tyckte det var lunchtime, men smidigt som det var kunde vi ju bara gå och hämta någon "snack" till henne i poolbaren när hon hade vaknat. Typ en hamburgare eller ost- och skinksandwich eller så.

En av kvällarna dukade de upp buffé runt poolen istället för i restaurangen. Väldigt mysigt att sitta vid poolkanten och äta. På hotellet jobbade några "värdar" som häll igång hela dagarna och kvällarna med olika aktiviteter (för dem som orkar sporta och ha sig på sin semester, själv sportar jag ju inte ens när jag inte har semester... men alla är olika!)
Just denna kväll försökte de sig på någon slags karaoke för att "underhålla" oss när vi åt. Josefin stoppade fingrarna i öronen. Haha, så kul. Det var riktigt illa... och hon visade vad hon tyckte! :)

Efter en dag i solen blir man lite trött. På eftermiddagarna försökte vi vila lite hela familjen. Yea right. Inte det lättaste att få två barn synkade i trötthet och villiga att vila samtidigt. I alla fall inte den yngre av dem. Men det gick någorlunda. Att sitta still en stund och läsa lite bok klassas väl också som lite vila.

Josefin och Alexander på vår nya balkong. Vi fick lite väl många ovälkomna gäster i vår lägenhet så på onsdagen fick vi byta. Då var ett helt hörn i vårt sovrum helt svart av äkliga små kryp i form av några slags myror eller nått. De började dessutom invardera vår säng. Så vi fick snbbt ett nytt rum. Nu passade vi på att välja ett på vån 2 med baklong = möjlighet att ha dörren öppen! :) Att bära vagnen upp och ner för trapan ett par gånger om dagen var inte så himla jobbigt...
Och glasögonen på... :)

Snart dags för middag, men först en drink före maten i baren.

Mmmm, man blir lite sugen. Och Pingu vet inte riktigt vilket glas han ska välja, ögonen kan lixom inte fokusera på allt det goda :D

Bildbevis. Här sitter jag, även om bilden är något anonym och man verkligen inte kan tro det, men jag lovar det är jag som har en fågel på axeln! Jag vet, det är jätteäckligt. Men den hamnade där i bara farten när de hade haft "papegojshow". Det var "fototajm" och de försökte ta en bild på mig och barnen för att sedan sälja den (dyrt antar jag). Som tur var blev bilden kass, så vi slapp köpa :) Nu i efterhand fattar jag inte inte hur jag kunde låta dem sätta ett stort äckligt fjäderfä på min axel.
Papegojshowen var för övrigt näst intill exakt samma sak som jag såg på Gran Canaria när vi var där 1989! Då var jag 10 år! Dvs färgglada fåglar som cyklar, åker skateboard, spelar död, åker rullskridskor och annat tjafs. Smått komiskt...

Efter lunch och middag fanns glass att hämta i restaurangen. Man fick helt enkelt sleva upp det man ville ha. Ingen kvalitetsglass direkt kanske, inte så gräddigt och gott som i Sverige, men barnen klagade inte :)

Lunch. Och Alexander njuter som sagt av glassen. Själv åt jag goda sallader till lunch, fanns massa gott att välja på så man kunde äta lite "gott och lätt" och inte behöva käka friterade pommes till allt!

Det här tyckte jag var så mysigt. Hotellet bestod av fler hus med 8 lägenheter i varje. Varje hus (block) hade namn efter olika frukter. Och runt resp. hus så odlade man just denna frukt. Så här, vid Nektarine block så växer träd med nektariner. Vi bodde först i grapefruit block och sen när vi flyttade bodde vi i avocado om jag minns rätt. Det fanns allt möjligt, rolig idé och framför allt pedagogiskt. Man kunde går runt där och lära sig både banan, papaya, mango, citron, mandarin, apelsin, oliv och lite av varje!

Och så lite badbilder igen! Alexander lekte gärna med sin krokodil. Det syns inte så väl här, men barnpoolen var delvis täckt med tak, så den var lite skuggad. Skönt!

Och Josefin gillade att stå där och hälla vatten... eller att hoppa i stora poolen med pappa. Mig ville hon inte bada med. Om vi skulle bada blev hon förbannad. Pappa som gäller just nu!

I pauserna mellan baden så kan man ju gärna ägna sig åt att försöka få ner grodorna i burken...

Josefin är ingen älskare av söta drickor, hon gillar vatten (och mjölk). Men här, sista kvällen får hon smak för fanta. Först lite tveksamt, sen insåg hon att det där var ju rätt gott och sen drack hon lite till, och lite till, och lite....

Alexander leker fotomodell. En viss talang kanske finns? ;)

Våra sötnosar. Detta är sista kvällen, när denna bilden tas är det bara middag kvar. Sen kom bussen och hämtade oss. Kl 00.30 lokal tid lyfte planet och kl 04.00 Svensk tid landade vi på Landvetter.
Hemresan gick okej. Josefin var ju i alla fall tyst (till skillnad från nerresan då hon skrek sig till sömns, tog ett par timmar). Hon sov när vi gick ombord på planet, efter 2 timmar vaknade hon. Sen var hon vaken och hoppade i mitt knä i 2 timmar. (för varför ska man sitta still på ett flygplan mitt i natten när man kan hoppa!??) 10 minuter innan vi landade somande hon igen... tjejen med tajming... suck!

Vi kom hem lördag morgon, fick 3 timmar sömn innan Josefin vaknade igen. Vi hade verkligen en kanonvecka. Ca 30 grader varje dag, så lagom och perfekt.

Tack snälla mamma och pappa!

Lämna gärna en komentar!
Postat av: Mamma (Mormor)

Var glad jag blir av dessa underbara bilder på våra härliga semestervecka på Cypern. Vi hade det vekligen underbart . Kramar från Mamma (mormor)

2010-06-29 @ 07:11:59
Postat av: Jenny

Det ser helt underbart ut!!! Jag längtar till nästa helg när det blir vår tur att resa till solen. Bävar lite för värmen dock...

Fantastiska bilder måste jag säga :-)