Midsommar 2011

Igår kom vi hem igen efter en underbar midsommarhelg.

Vi har spenderat torsdag-söndag i Ängelholm (surprise!!), vårt nya paradis på jorden, haha... Ja, nu är det ju inte vi som köpt ett hus där, men man skulle kunna tro det. Men vi hyr oss en stuga när vi är där och hälsar på. Det går lika bra det, finns alltid ngt ledigt att inkvartera sig i (förutom mitt i högsommaren då kanske, då får man boka i god tid, så det har vi gjort! ;)

Vädret har inte varit superduperbra, men i princip uppehåll hela tiden. Blåsigt dock, och en del moln. Ca 17-19 grader på dagarna. Men när solen väl var framme och man kunde sitta lite i lä så var det riktigt skönt. På det hela taget helt okej midsommarväder.

Liten rapport från dagarna:

Torsdag
Vi åkte hemifrån vid 10-tiden och var framme efter knappt två timmar. Perfekt när man kan köra i ett sträck och inte måste stanna. Efter att vi inkvarterat oss i stugorna så åt vi pannkakor till lunch som mamma hade stekt kvällen innan och tagit med. Väldigt smidigt :)

Sen åkte vi tjejer (jag, mamma, Josefin) iväg för att handla helgens mat på Maxi. Det var fler som hade kommit på den idén. Men det anade vi ju redan innan. Mat behövdes dock, så det var inte så mkt att välja på. Josefin tyckte inte alls att det var kul att handla mat och upprepade gång på gång sitt mantra "jag vill inte vara i den här affären mamma". Men hon var duktig och genomled hela den stora tråkiga affären utan större utbrott.

På hemmaplan monterade pappa och David ny tv-bänk och installerade ny tv som ma o pa hade köpt med sig. Den gamla som fanns i huset, från typ 1980, hade lixom gjort sitt. Nu blev det luftigare, snyggare och bättre bild :)

När vi hade "jobbat klart" för dagen invigde vid midsommaren med lite bubbel och jordgubbar.

På kvällen åt vi mat som jag hade förberett och tagit med. Kokade pasta till köttet och byggde på såsen med lite stekta champinjoner och färsk lök. Det smakade mycket bra. Och blev väldigt lättlagat :)

Midsommarafton
På själva aftonen fick vi besök av Davids föräldrar som passande nog befann sig i området hela vecka 25 och därför inte var så långt borta från oss. Väldigt trevligt.

Vi började med en liten fika när de kom och sen tog vi en promenad o tittade på omgivningarna. Var nere vid stranden en sväng och borta på campingen. Det blåste rejält vid havet!

Väl tillbaka i huset dukade vi upp midsommarmaten. Vi hade otrolig tur med vädret och det var soligt och skönt just då så vi kunde sitta ute o äta. Precis när vi hade ätit klart så började det plötsligt regna. Inte så många droppar, men det var lite grand som kom. När det hade droppat klart kunde vi fortsätta firandet med en underbar jordgubbstårta som Davids mamma hade gjort och tagit med sig.

Midsommardagen
På midsommardagen tog vi oss en promeand de 1,4 km bort till Statens järnvägsmuseum. Där innne gick vi runt o kollade på tåg, tåg och tåg. Alexander var som i himmelriket och sprang fram o tillbaka för att hinna se alla modelltåg som åkte på olika banor.

När vi kom ut åkte barnen en tur med minitåget i museiparken.

Tågturen fastnade även på film:

På kvällen grillade vi entrecôte. Mumsigt. Tyvärr var det för kallt för att sitta ute och äta denna dag. Men det gick lika bra att sitta i köket.

Söndag
Dags att åka hem igen.
Barnen har haft en skön ledighet, och det har jag och David också. Vi längtar tillbaka. Bara några veckor kvar ;)

Efter frukost städade vi huset och packade bilen för hemfärd. Givetvis med strålande solsken och ingen vind alls... Som tur var följde det vädret med oss hem så att vi kunde njuta av livet på altanen och grilla samt sitta ute och äta.

Nu är det knappt 2 veckor kvar till semester för min del, känns underbart...

Josefin och jag längtar:

Och resten av familjen också såklart :)